Bij Master Pedagogiek staat het verbeteren van onderwijs en/of opvoeding centraal. Er wordt daarvoor gewerkt met de rollen van expert, veranderaar, onderzoeker en reflective practitioner. Je gaat tijdens de opleiding meteen aan de slag met jouw gekozen verbetering in de organisatie. Dit doe je uiteraard niet alleen, maar in samenspraak met je collega’s en leidinggevende(n).
In het 1e jaar volg je op woensdagmiddag/-avond vakken over theorieën in de (ortho)pedagogiek, ontwikkelingen op organisatieniveau, onderzoeksmethoden en werk je aan je eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling. Je werkt daarbij vaak in leerteams. In semester 2 laten we je ook naar internationale contexten kijken in de vorm van een studiereis. Bovendien kies je de profilering Leren & Innoveren of Zorgcoördinatie en volg je keuzemodules.
In het 2e jaar volg je twee vakken op de woensdagmiddag/-avond en staat het jaar verder in het kader van je afstudeeronderzoek, wat de vorm heeft van een participatief actie-onderzoek. Hiervoor onderzoek je een zelfgekozen pedagogisch of onderwijskundig vraagstuk dat speelt binnen je organisatie. In het verleden hebben studenten zich bijvoorbeeld beziggehouden met de invulling van het mentoraat op het mbo, ouderparticipatie in de jeugdzorg en duurzaamheid in de kinderopvang. Het studiejaar wordt afgesloten met een eindassessment waarin je je ontwikkeling toelicht.