Beschrijving:

Tijdens de interdisciplinaire masteropleiding Communicatiewetenschap bestudeer je de aard, de werking, de gevolgen en de toepassingen van communicatie in verschillende contexten. Je bekijkt communicatie als instrument om organisatiedoelen te bereiken, zoals in reclame, voorlichting en corporate communications. Je onderzoekt communicatieprocessen en de middelen die daarvoor worden ingezet - van personeelsblad tot video conferencing. Je besteedt ook aandacht aan oude en nieuwe vormen van media entertainment zoals het beeldverhaal, de speelfilm, de televisiequiz, het hoorspel, live media events, de videoclip en het computer game. Maar je verdiept je ook in de vraag hoe mediaorganisaties voorzien in de behoefte aan informatie en vermaak, in de maatschappelijke behoefte aan publiek debat en democratische meningsvorming.

Universiteit van Amsterdam

De UvA kent de volgende specialisaties: nieuws & informatie, media entertainment, commerciële communicatie & voorlichting, communicatie & organisaties en mediamanagement & communicatiebeleid.

Rijksuniversiteit Nijmegen

De RUN kent de volgende specialisaties: gemeenschap & cultuur, strategische communicatie en nieuws.

Universiteit Twente

Aan de UT heet deze master communication studies. Het programma is Engelstalig en kent de volgende specialisaties: corporate communication, communication, health care & public information, marketing communication, new media research & design, free program communication studies.

Universiteit Utrecht

Aan de UU valt het programma communicatiestudies onder deze opleiding.

Vrije Universiteit

Aan de VU is deze opleiding met name gericht op onderzoek. Het programma bestaat uit seminars, onderwijs (methoden en technieken) en de masterthesis (scriptie).

KU Leuven

De masteropleiding in de communicatiewetenschappen geeft je de mogelijkheid om je inhoudelijk te specialiseren en je studie af te stemmen op jouw toekomstplannen. Je kiest vijf opleidingsonderdelen uit één major: de major media en samenleving of de major strategische communicatie. Bij je keuze van opleidingsonderdelen zijn combinaties van verschillende thema's mogelijk. Daarnaast verdiep je je in een onderzoeksthema door de keuze van je masterproef, waarbij je zelf onderzoek uitvoert.