De master is bedoeld voor professionals die werken met kinderen van 0–14 jaar binnen het onderwijs, kinderopvang, sociaal werk, jeugdhulp en lokale overheden.
De masteropleiding is gericht op een diversiteit van formele leiders, eindverantwoordelijken voor een organisatie eenheid, en informele leiders, innovatieve inhoudelijke gedreven professionals. Een (toekomstige) leider Kind en Educatie vervult drie cruciale rollen, namelijk civic entrepreneur (maatschappelijk ondernemer), boundary crosser (interpersoonlijk verbinder) en research-based designer (onderzoekend ontwerper). Als civic entrepreneur handelt een leider als een maatschappelijk ondernemer, die vanuit een duidelijke visie proactief werkt aan collectieve doelen.
Het programma kent drie fases: het kernprogramma (fase een gedurende semester een en twee), het topprogramma met gevarieerd aanbod voor de verschillende professionals (fase twee gedurende semester drie en vier), en een specialisatiefase (fase drie gedurende semester vijf). Met name het specialisatieprogramma is grotendeels vraaggestuurd en geeft mogelijkheden tot organisch leren in kennis- en innovatiekringen, waarin zowel opleidingsdocenten als masterstudenten zitting hebben. Elke fase bestaat uit een aantal schakelunits.