Gaat je hart uit naar het geven van begeleiding? En wil je dat doen vanuit een mensgerichte benadering waarbij je als begeleidingskundige positie inneemt?
Bij Master Begeleidingskunde leer je hoe je op individueel niveau, op teamniveau en op organisatieniveau leer-, ontwikkel- en veranderprocessen kan begeleiden, op zo’n manier dat de ingezette verandering duurzaam is en gedragen wordt door de direct betrokkenen. Je werkt nauw samen met degenen die je begeleidt. Uitgangspunt voor dit gezamenlijke proces is een heldere formulering van een vraag die door iedereen wordt gedragen. Wat speelt er precies? Waar brandt het vuur? Wat mag er wel en niet worden gezegd? Welke verschillende perspectieven bestaan naast elkaar? Zijn er meerdere lagen? Wie of wat wordt uitgesloten? Op het spel staan diepgaande vragen die een beroep doen op het register van zingeving, waarden-oriëntaties en intermenselijke ontmoeting. Als begeleidingskundige creëer je een speelruimte of overgangsgebied waarin de betrokkenen tot nieuwe inzichten en betekenisgeving komen. Van daaruit kom je ook tot een nieuwe handelingsruimte, waardoor uiteindelijk nieuwe of vernieuwde sociale werkelijkheden worden gerealiseerd.
Master Begeleidingskunde van Hogeschool Rotterdam is zowel te volgen in Rotterdam als in Nijmegen, op een locatie van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).