Sanne de Jong (22) heeft een communicatiebachelor op zak en studeerde cum laude af voor haar master Marketing. Toch lukte het haar met moeite een baan onder haar niveau te vinden. “Ik solliciteerde ook op hbo- en zelfs mbo-functies.”
Het is een brede studie en sociale media boeide me. Halverwege mijn studie vond ik de opleiding toch iets te breed. Daarom koos ik voor een master Marketing. Je werkt daarbij altijd ergens naartoe met een marketingplan. Dat gaf mij meer richting.
Ik vond mijn studie totaal niet werkveldgericht. Tijdens mijn bachelor had ik geen idee wat ik later met mijn studie kon doen. Ik liep geen stage, maar volgde extra vakken, zodat ik meteen na mijn bachelor door kon met mijn master. Zo liep ik geen vertraging op. Ik vond de master leerzaam en spijt heb ik er niet van, maar ik vond het wel een beetje raar dat ik meer leerde over offline marketing dan over online marketing, terwijl dat laatste mijns inziens belangrijker is.
Ik wilde graag een traineeship volgen, omdat ik het gevoel had nog niet genoeg kennis te hebben van online marketing om echt in deze branche te kunnen werken. In maart vorig jaar had ik allerlei sollicitaties lopen, maar door corona werd alles afgezegd. Toen ben ik een baan gaan zoeken. Bedrijven zochten vooral mensen met ervaring. Ik heb wel 25 sollicitaties verstuurd en steeds kreeg ik te horen dat ik te weinig ervaring had. Ik rondde mijn opleiding af met een acht. Daar ben ik heel trots op, maar helaas maakte dat geen indruk op werkgevers.
Doordat ik nergens de kans kreeg om te beginnen, kon ik ook geen relevante werkervaring op doen. Veel bedrijven reageerden helemaal niet of ik kreeg een standaardpraatje terug als afwijzing. Op deze manier wist ik dus niet wat ik verkeerd deed. Ook wilden grote bedrijven graag dat je een jaar hebt gereisd in het buitenland of een bestuursjaar hebt gedaan. Dit heb ik allebei niet gedaan.
Ik bleef solliciteren en ging me breder oriënteren. Ik heb ook op functies gesolliciteerd waarin marketing een minder prominente rol speelde, bijvoorbeeld recruitment. Ook solliciteerde ik op hbo- en zelfs mbo-functies.
Via een uitzendbureau kwam ik als marketeer bij PF Concept terecht. Dit bedrijf verkoopt promotionele artikelen, zoals bedrijfskleding. Ik begeleid daar het fotografieproces. Het is geen universitaire functie, maar ik ben erg blij dat ik een baan heb.”