Met een cv kom je bij een werkgever binnen en met je sollicitatiebrief maak je het verschil. In een sollicitatiebrief (of motivatiebrief) beschrijf je waarom jij diegene bent die de werkgever zoekt. Dat jij de beste bent voor de functie en niet een van de andere kandidaten. Lees hier hoe jij je toekomstige werkgever daarvan overtuigt!

De werkwijze van een recuiter

Voordat je gaat solliciteren is het goed om te weten hoe recruiters te werk gaan. De meeste recruiters maken eerst een selectie van een aantal cv’s, hiermee kom je bij de werkgever binnen. Zorg er dus altijd voor dat je een sterk cv hebt om in deze selectie te komen. Van deze cv’s bekijken ze de sollicitatiebrieven, hiermee maak je dus het verschil tussen jou en de andere kandidaten. Je cv hebben ze al gezien, zorg er dus voor dat je sollicitatiebrief geen herhaling van je cv is. Wat dan wel? Lees snel verder!

Wat zet je in een sollicitatiebrief?

Voordat je als een kip zonder kop aan je sollicitatiebrief begint, is het goed om eerst het doel van de sollicitatiebrief duidelijk te krijgen. Waarom solliciteer je bijvoorbeeld op deze vacature? Waarom wil je voor deze werkgever werken? En waarom ben jij geschikt? Houd bij elke sollicitatiebrief de tekst in de vacature in je achterhoofd. Let hierbij op welke wijze jouw competenties en ervaringen overeen komen met datgene waar de werkgever naar op zoek is en verwerk dat in je brief. Zo heb je de meeste kans van slagen.

Bij een open sollicitatiebrief richt je je meer op het bedrijf. Verdiep jezelf in de kernwaarden van het bedrijf. Dit zegt iets over de identiteit van de organisatie, over de cultuur binnen een bedrijf en de houding en het gedrag van de medewerkers. Hoe beter jij de organisatie leert kennen, hoe beter jij kunt motiveren waarom je voor dit bedrijf wilt werken. Hier pas je dus je sollicitatiebrief op aan.

Wat is de lay-out van een sollicitatiebrief?

Sollicitatiebrief? Wat is dat eigenlijk nog? Maak er maar gerust een sollicitatiemail van. Een sollicitatiemail bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Het onderwerp van de mail (de onderwerpregel)
  • De tekst in de mail. Dit kan een hele korte tekst zijn waarin je verwijst naar de bijlagen.
  • Je sollicitatiebrief bijgevoegd in de bijlage als PDF formaat met een logische bestandsnaam zoals [datum] Sollicitatiebrief Qompas [naam]. Hierdoor weet je zeker dat de indeling niet wijzigt en de bestandsnaam zorgt ervoor dat de recruiter het bestand later makkelijk terug kan vinden. De opbouw schrijf je volgens AIDA-model. Dit model leggen we hierna uit.
  • Je cv bijgevoegd in de bijlage als PDF formaat (ook met een logische bestandsnaam)

Begin je sollicitatiemail met een aanhef. Zoek altijd uit aan wie je de mail stuurt er spreek diegene direct aan. Staat er geen naam? Bel de werkgever en vraag bij wie de mail terechtkomt. Het is afhankelijk van het bedrijf welk aanhef je gebruikt. Is het een formele werkgever waarbij er veel hiërarchie voorkomt? Gebruik dan geachte heer/mevrouw [achternaam]. Is het bedrijf minder formeel? Gebruik dan beste [voornaam, achternaam].

Als je een formele sollicitatiebrief stuurt, maak dan een sollicitatiebrief volgens traditionele indeling. Deze sollicitatiebrief bestaat uit meer onderdelen: begin bovenaan met jouw naam en adres, gevolgd door het adres van de werkgever. Hieronder volgen de plaats en datum, het onderwerp van de sollicitatiebrief, de tekst volgens de opbouw van AIDA (hierna uitgelegd), handtekening en de afsluiting.

Wat is de opbouw van een sollicitatiebrief?

Een sterk model om je sollicitatiebrief mee te schrijven is het AIDA-model. Het AIDA-model is een marketingmodel, waarmee je een product of dienst kunt verkopen. In een sollicitatiebrief ‘verkoop’ je eigenlijk jezelf aan de werkgever. Goed om dit model te gebruiken dus! AIDA staat voor attention, interest, desire en action:

  • Attention: trek de aandacht van de werkgever of recruiter met een originele eerste zin. In de eerste alinea vertel je hoe je bij de werkgever en vacature bent terechtgekomen. Hoe ken je de recuiter?
  • Interest: waarom ben je geïnteresseerd in deze werkgever en functie? Dus waarom heb je voor deze werkgever en functie gekozen? Zorg dat dit antwoord zo goed mogelijk aansluit bij de vacaturetekst en de kernwaarden van het bedrijf. Benoem waar de werkgever naar op zoek is en waarom jij degene bent die deze competenties en vaardigheden bezit.
  • Desire: waarom ben jij de geschikte kandidaat voor de vacature? Dit is het moment jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf te benoemen. Gebruik zo veel mogelijk concrete voorbeelden van behaalde resultaten en successen.
  • Action: stuur aan op de uitnodiging voor een kennismakingsgesprek waarin jij jouw kwaliteiten nog verder kunt toelichten.

Hoe maak je een korte en krachtige sollicitatiebrief?

Een sollicitatiebrief bestaat uit een A4’tje. Daarin moeten alle echt belangrijke dingen passen. Als je een recruiter niet kan overtuigen na een pagina, heeft hij geen reden verder te lezen. Zorg ervoor dat je motivatiebrief geen herhaling is van je cv. Deze hebben ze al gezien. Belicht alleen de punten waarvoor je geen ruimte meer hebt in je cv. Beschrijf dus niet de functie die je uitgevoerd hebt, maar geef voorbeelden van je competenties die jij bij aankomende werkgever kunt inzetten.

En last but not least: stick to yourself!

Schrijf je sollicitatiebrief alsof diegene echt tegenover je zit. Blijf weg van standaard sollicitatiebrieven die je op internet kunt vinden want hier prikken recruiters snel doorheen. Je bent meer onderscheidend als je af en toe eens lekker brutaal of afwijkend bent. Maar natuurlijk niet te brutaal ;)