Als je een baan wilt vinden, heb je profijt van een groot netwerk. Als student of starter heb je alleen vaak niet meteen zo’n grote kring van mensen om je heen. Soms heb je vrijwel alleen (studie)vrienden. Leren netwerken helpt jou om die felbegeerde baan te krijgen. Hoe pak je dat slim aan?
Een manier om je netwerk te vergroten, is door een LinkedIn-profiel aan te maken. Zie dat als een uitgebreide versie van je cv. Je kunt er al je praktijkervaring, kennis en vaardigheden in kwijt. Het is een visitekaartje van jezelf, waarmee je je presenteert aan andere mensen op LinkedIn.
De recruiter bij wie je op gesprek ging, kun je bijvoorbeeld na afloop een connectieverzoek sturen. Volg groepen en bedrijven in jouw werkveld en vraag je stagebegeleider of hij een aanbeveling op LinkedIn voor jou schrijft. Lees in deze blog nog meer LinkedIntips.
Behalve via LinkedIn, kun jij je tijdens carrièredagen voor een sector als IT en techniek breder oriënteren op leuke banen en bedrijven. Op dergelijke evenementen presenteren bedrijven zich en hoor je dus allerlei verhalen over hoe het is om daar te werken. Je kunt kennismaken met verschillende soorten mensen en bedrijven. Ook merk je zo welk bedrijf goed bij jou past.
Tijdens carrièredagen kun je vaak ook deelnemen aan masterclasses, workshops en experiences. Je leert niet alleen van de ervaring van prominente figuren in het vakgebied, maar je profiteert ook van de sollicitatie-ervaring van andere deelnemers. En natuurlijk stuur je na afloop van zo’n carrièredag een aantal connectieverzoeken naar de mensen die je hebt ontmoet.
Een kijkje in de keuken van een bedrijf dat je belangstelling heeft, krijg je door een inhousedag. Het bedrijf verzorgt die dag een rondleiding en geeft verschillende presentaties en workshops. Je sluit meestal af met een netwerkborrel. Juist die netwerkborrel kun je gebruiken om werknemers en recruiters kritische vragen te stellen over het bedrijf, zodat je door het marketingtechnische promotiepraatje prikt. Om ze vervolgens uiteraard wel toe te voegen op LinkedIn. Over de voordelen van een inhousedag lees je meer in deze blog.
Ook afgelopen tijd zijn bedrijven online doorgegaan met het organiseren van inhouse- en carrièredagen. Starter Eva bezocht bijvoorbeeld een online inhousedag van ProRail en zij constateerde dat de kleinschaligheid haar goed beviel. Ook de online pubquiz van Coolblue tijdens de inhousedag vond ze leuk.
Kortom, netwerken doe je vooral op carrière- en inhousedagen. Daar creëer je een professionele band. LinkedIn gebruik je daarna om die band te behouden of te verstevigen. Een LinkedIn-profiel helpt je overigens ook om anderen nieuwsgierig naar jou te maken en van daaruit een zakelijke relatie op te bouwen.