Presenteren is voor sommigen een koud kunstje, maar lang niet iedereen draait er zijn hand voor om. Een elevatorpitch werkt nét even wat anders. Het goede nieuws is: je kunt het leren! Lees hier hoe!
Stel, je staat in een lift. Meestal heb je maximaal twee minuten nodig om op de juiste verdieping te komen, tenzij je in een wolkenkrabber in LA staat. Je kunt doelloos voor je uit staren, maar je kunt ook jouw liftgenoot duidelijk maken waarom hij ook eens moet eten bij jouw favoriete restaurantje. Precies dat is een elevatorpitch: een korte, overtuigende presentatie die is gericht op het overtuigen van jouw publiek.
Jouw voornaamste doel is alle aandacht in de ruimte op jou gericht te krijgen én je punt duidelijk maken. Stel daarom gericht vragen aan je publiek. Beschrijf bijvoorbeeld een scenario en eindig met de vraag ‘herken jij dit?’. Zo is iedereen weer even bij de les. Je wilt overtuigend overkomen dus er is geen tijd voor pauzes, bedenkingen en stiltes. Zie jezelf als een F1-coureur die de snelste rondetijd moet halen: elke seconde telt.
Veel mensen schrijven hun complete elevatorpitch, van pak ‘m beet anderhalve minuut uit, en leren die vervolgens uit hun hoofd. Maar het is beter als je alleen steekwoorden opschrijft en die volgorde aanhoudt. Zo blijf je praten in je eigen woorden, waardoor je natuurlijk overkomt. Alles letterlijk overnemen maakt je extra zenuwachtig en laat je veel te veel nadenken.
Het is slim om je pitch een aantal keer voor jezelf door te nemen. Ga voor de spiegel staan en check via de timer of je binnen de tijd zit. Je kunt eventueel met voice recorder terugluisteren of je wel overtuigend genoeg klonk. Samenhang in je verhaal is echt belangrijk, dus oefen ook gerust voor je vrienden of familie. Begrijpen zij het? Dan zit je goed!
Ik gebruik de elevatorpitch vaak tijdens een eerste gesprek met een klant voor wie ik een bedrijfsfilm wil maken. Ik leg heel kort uit wat voor type video’s ik maak en hoe ik diegene het beste kan helpen. Aandacht van mensen voor jouw verhaal verslapt heel snel, dus kom meteen ter zake.
Ik ben wel eens een pitch begonnen door iemand een (gemeend) compliment te geven over hoe zijn winkel eruit zag, alleen kon niemand dit van buiten zien. Toen had ik een haakje, namelijk dat ik via een bedrijfsfilm de winkel van binnen aan de buitenwereld kan tonen. Kortom, verlies nooit uit het oog wat je wilt verkopen.